نمایشگاه کار، رویدادی است که در آن سازمانها با موقعیتهای شغلی خود در آن حاضر شده و فرصت مییابند تا با تعداد زیادی از کارجویان ملاقات کرده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب نفرات موردنظر اقدام کنند. طبیعتا چنین رویدادی میتواند بستری مطمئن برای تبادل اطلاعات و توانمندیهای کارجویان با کارفرمایان باشد.
با توجه به اهمیت کاریابی و اضافه شدن جمع زیادی از فارغ التحصیلان به جامعه بیکاران و همچنین شنیده شدن اینکه نیروی کار متخصص وجود ندارد از سمت کارفرمایان، نشان می دهد که انجام یک کار تخصصی در حوزه شغل یابی بسیار مهم و حیاتی است.
هر شرکت یا سازمانی نیاز دارد که کارکنان خود را با یک رویکرد جامع و بر مبنای وجوه مختلف و در نهایت براساس کفایت و لیاقت آنها استخدام نماید، و نمایشگاه کار می تواند براساس خط مشی خود شرایط لازم برای این فرآیند برای متقاضیان را ایجاد مینماید.
و همچنین دانشجویان، فارغ التحصیلان و کارجویان نیز می توانند در نمایشگاه کار علاوه بر مذاکره مستقیم با کار فرمایان از مهارت ها و توانمندیهای لازم جهت کسب شغل مورد علاقه خود مطلع شوند.
بنابراین در نمایشگاه کار دانشگاه تهران ارتباط بین کارجو و کارفرما در فضایی دینامیک و رقابتی محقق می شود تا هر دو بین گزینه های مختلف پیش رو انتخاب مناسب را انجام دهند.
زنجیره ارزش سرمایه انسانی و مشکلات شغلی فقط در کشور ایران نبوده و سالهای دور دانشگاههای مطرح جهان و سازمانها و کمپانی های بزرگ نیز با این مسئله و مشکل مواجه بوده اند.